Serwis samochodowy
Auto BOCHENKO
Warsztat - kompleksowa obsługa wszystkich marek

adres:ul. Sukienna 42
 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki

tel. (022) 775 35 69
tel. internetowy: (039) 903 31 39
e-mail: auto (at) bochenko (dot) pl

Warsztat

Klimatyzacja

  1. Co powinien wiedzieć użytkownik samochodu z klimatyzacją?
  2. Nasze urządzenia do obsługi i naprawy klimatyzacji

Chiptuning

  1. Co to jest chiptuning?

Co powinien wiedzieć użytkownik samochodu z klimatyzacją?

Klimatyzacja powinna być użytkowana stale, bez względu na porę roku, także jesienią i zimą. Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Ciągła praca klimatyzacji chroni sprężarkę przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwa więcej niż tydzień, także w zimie. Każdy układ klimatyzacji jest technicznie zabezpieczony przed pracą w nieodpowiednich warunkach. Jeżeli warunki na to nie pozwolą, system sterowania i zabezpieczenia wyłączy klimatyzację.

Serwisowanie

Przyczynami nieprawidłowego działania klimatyzacji są uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów, złe działanie instalacji elektrycznej, utrudniony przepływ powietrza w wyniku zabrudzenia filtra kabinowego, skraplacza lub parownika. Diagnozowanie usterek wymaga użycia odpowiedniego sprzętu.

Przyczyną zmniejszenia wydajności lub nie działania klimatyzacji może być wyciek czynnika z układu. Jeżeli ilość czynnika w układzie zmniejszy się o 50 proc., klimatyzacja przestaje schładzać wnętrze pojazdu. Co roku należy wymieniać filtra kabinowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza nawiewanego do kabiny pojazdu z kurzu, pyłków roślin, drobnoustrojów, zarodników grzybów. Zanieczyszczony filtr kabinowy zwiększa obciążenie silnika dmuchawy, co prowadzi do jego przegrzania i uszkodzenia. Zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do kabiny auta osadzają się także w kanałach i przewodach układu wentylacji, które należy okresowo czyścić.

Trzeba też skontrolować, czy krople wody spływające z parownika wydostają się na zewnątrz samochodu. Jeżeli tak się nie dzieje, znaczna ilość skroplin wpływa do wnętrza samochodu i wnika w materiał dywaników i wykładzin głuszących instalowanych na podłodze auta.

Smarowanie

Nawet najprostszy układ klimatyzacji ma kilka elementów, które sterują jego pracą. Uszkodzenia czujników ciśnienia, temperatury lub niesprawne połączenia instalacji elektrycznej mogą być przyczyną zatrzymania działania klimatyzacji lub poważnych i kosztownych awarii. Uzupełnianie oleju w układzie ma na celu zapewnienie należytego smarowania sprężarki. Sprężarka jest najdroższym elementem składowym układu klimatyzacji. Kontrola ilości i uzupełnienie czynnika w układzie pozwala na utrzymanie założonej wydajności układu klimatyzacji. Ponieważ w układzie krąży olej, musi być on filtrowany. Znajdujący się w układzie filtr-osuszacz dodatkowo wyłapuje wodę, której małe ilości w sposób naturalny dostają się do wnętrza układu poprzez przewody elastyczne. Filtr trzeba wymieniać co dwa lata.

Czynności kontrolno obsługowe powinny być wykonywane regularnie, co rok, najlepiej przed okresem wzmożonego wykorzystywania pojazdu.

Nasze urządzenia do obsługi i naprawy klimatyzacji

W pracach związanych z obsługą i naprawą układu klimatyzacji wykorzystujemy profesjonalne najnowsze urządzenia i narzędzia specjalistyczne.

Są to między innymi:

Stacja automatyczna TEXA ACK 650

Zaciskarka hydrauliczna - stosowana do naprawy elastycznych przewodów i połączeń.

Zestaw do ciśnieniowej próby szczelności azotem

Dezynfekcję parownika i kanałów nawiewu powietrza, oraz odświeżanie wnętrza pojazdu wykonujemy przy pomocy specjalnego urządzenia ultradźwiękowego.

Ultradźwiękowe urządzenie do odkażania i odświeżania układów klimatyzacji oraz środki AirCone Blue i AirCone Red.

Bardzo skuteczne urządzenie do odkażania i dezynfekcji układów A/C. Moduł ultradźwiękowy urządzenia rozpyla środek do odkażania i dezynfekcji ukł A/C (AirCon Refresh), znajdujący się w urządzeniu. Następnie wentylator urządzenia tak rozpyloną substancje wyprowadza poprzez elastyczną rurkę umieszczoną przy zasysach powietrza do układu klimatyzacyjnego. Urządzenie i zastosowany środek do odkażania i dezynfekcji ukł. A/C, pozwala na dogłębne i profesjonalne oczyszczenie kanałów powietrznych i parownika min. z grzybów, pleśni, bakterii i wirusów wydzielających nieprzyjemne zapachy oraz powodujące stany chorobowe i alergie.

Do zalet urządzenia należy zaliczyć:

  • Łatwy proces odkażania układów A/C (urządzenie pracuje bezobsługowo i po zakończonym procesie samoczynnie się wyłącza),
  • Szybki proces odkażania i dezynfekcji (czas pracy urządzenia to tylko 20min.),
  • Bardzo skuteczny, ekonomiczny oraz bezzapachowy środek do zabijania grzybów, pleśni, bakterii i wirusów. Jeden litr środka (AirCon Refresh) wystarcza na 10 dozowań!
  • Możliwość zastosowania środka do odświeżania powietrza (Car Refresh) i wnętrz pojazdów, przyczep kempingowych itp. Środek usuwa i eliminuje nieprzyjemne zapachy powstałe w wyniku palenia tytoniu, emisji plastiku, przewożenia zwierząt, żywności itp. Środek roztacza przyjemną woń i na długo odświeża wnętrze!

Co to jest chiptuning?

Chiptuning, ogólnie mówiąc polega na modyfikacji oprogramowania komputera sterującego pracą silnika tak, aby uzyskać wyższą sprawność, moc i moment obrotowy, oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy.

Po wykonaniu powyższych zmian w oprogramowaniu ECU pojazd zyskuje możliwość dynamicznej jazdy bez wykorzystywania wysokich obrotów silnika, następuje znaczne polepszenie jego elastyczności.

Modyfikacja ta wykorzystuje jedynie rezerwy mocy pozostawione przez producenta silnika, zachowując jednocześnie niezbędne bariery bezpieczeństwa.

Poprzez chiptuning zmieniany jest program ECU na bardziej zoptymalizowany, co w rezultaciedaje nam przyrost mocy o ok. 8% w samochodach benzynowych bez turbo oraz ok. 30% w samochodach benzynowych z turbo oraz turbodiesel. Dodatkową moc uzyskujemy z tak zwanego "marginesu bezpieczeństwa", który w jednostkach z turbinami wynosi często do 50%.

Najbardziej odczuwalne efekty chiptuningu można zaobserwować w samochodach z silnikami z oznaczeniami : tdi, tdci, jtd, hdi, cdi i-tdi cdti, di i crd.

Chiptuningowi może być poddany samochód sprawny.

Projekt i wykonanie: Marcin Tatko © 2006–2008xhtml 1.0css